Happiness for Everyone

Het idee dat jonge mensen alleen maar bezig zijn met hun vrienden, hun I-pad en kleding is achterhaald. Steeds meer jongeren denken na over de gezondheid van zichzelf en de aarde en gaan voor duurzaamheid. Ook omdat bedrijven die duurzaam produceren rekening houden met het welzijn van arbeiders in verre landen.

Jongeren willen duurzaam leven. Ze eisen aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs, kopen steeds vaker duurzame producten, eten vaker biologisch en kiezen daar bewust voor.

Scholieren van nu willen dat voedselproducenten rekening houden met het milieu, met dierenwelzijn en willen goede arbeidsvoorwaarden voor arbeiders.

Happiness for Everyone

Op 26 november ontvingen de grote bazen van Nestlé, Coca Cola Company, Danone en Mondelêz vier video-animaties, gemaakt door scholieren uit Wijchen. De boodschap van de clips: wij willen een duurzaam productieproces en 'happiness for everyone'. De clips maken deel uit van de campagne Clips for Brands waarvoor de aftrap tijdens Wereldvoedseldag werd gegeven. Deze campagne is gestart door Stichting Holy die jongeren leert van zich te laten horen door middel van animaties.

800 schermen

In oktober voerden de jonge makers campagne binnen hun eigen netwerk om de animatieclips op YouTube te promoten. Vervolgens zijn de clips vertoond op bijna 800 schermen in metrostations en bussen, in supermarkten, op scholen en in sportkantines. Het publiek reageerde positief op de clips. Bekijk hier enkele reacties:



Veranderende markt

Het marktaandeel van duurzaam geproduceerd voedsel neemt gestaag toe. Wij zijn benieuwd. Wordt naar de scholieren en andere consumenten die duurzaamheid verlangen geluisterd? Zullen de grote voedselconcerns populaire merken als Milka, Evian, Coca Cola en KitKat eerlijk en duurzaam gaan produceren?